Coach opleiding
Heldere en diepgaande begeleiding
Authentieke begeleiding leren geven, die mensen verder helpt
♦ Wil jij leren hoe je mensen op een authentieke en effectieve wijze verder kan helpen met hun persoonlijke uitdagingen?
♦ Werk je al als coach of therapeut, maar wil je jezelf verdiepen en verrijken, zodat de impact van je begeleiding toeneemt?
♦ Ben je nieuwsgierig naar waarom de innerlijke houding van een coach of therapeut belangrijker is dan de methodiek die je toepast?
Het begeleiden van mensen is een delicate dans, waarbij er een balans is tussen richting geven en volgen. En om die balans goed aan te voelen is er een werkelijke ontmoeting tussen coach en cliënt nodig. Voor een eerlijke en open ontmoeting tussen jou en de ander, is er allereerst een verbinding met jezelf nodig. Zonder jouw aanwezigheid kan de verbinding niet ontstaan en mist de bedding voor effectieve begeleiding.
In deze 3-jarige opleiding besteden we daarom de eerste twee jaar aan het ontwikkelen van een innerlijke houding, die je in staat stelt mensen vanuit verbinding en in de ervaring van dit moment te begeleiden. Je leert 6 fundamentele innerlijke bewegingen die je helpen de innerlijke houding van een coach te ontwikkelen. Lees hier meer over de tweejarige basisopleiding.
Met de beoefening van deze innerlijke bewegingen groeit je emotionele volwassenheid, je lichaamsbewustzijn en je onderscheidingsvermogen. Dit stelt je in staat om stevig verankert in jezelf, de verbinding met je client aan te gaan en te navigeren door zijn/haar binnenwereld.
In het laatste en derde jaar van de opleiding zullen we nog steeds aandacht besteden aan de innerlijke houding van een coach/therapeut, maar ligt de focus op het aanleren en toepassen van coachingstechnieken en therapievormen. Je leert Internal Family Systems (IFS) en systemisch werken als belangrijkste methodieken om mensen te begeleiden. Daarnaast leer je algemene coachingstechnieken en alles wat het vraagt om stevig en bekwaam in je sessies te kunnen staan.
Gedurende de opleiding wordt duidelijk hoe Yoga (filosofie), IFS en Systemisch werken naadloos op elkaar aansluiten en elkaar versterken. Lees hieronder meer over de belangrijkste elementen van de opleiding.
PRAKTISCH
Data
Jaar: 2028 -2029
Data volgen binnenkort
Tijdinvestering
18 lesdagen
1 persoonlijk coaching gesprek
8 intervisiebijeenkomsten
Individuele opdrachten
Kosten per jaar
€ 3.250,- per studiejaar
(btw vrijgesteld)
Locatie
De nieuwe plek in Driebergen
De belangrijkste Pijlers van de coach opleiding:
1. Innerlijke houding
“Stevig verankert in jezelf, ben jij de bedding, waar de client zich aan kan toevertrouwen”
Wat je leert
- Aanwezig zijn bij een ander vanuit je ruimere zelf
- Zicht op je eigen delen zodat ze je niet overnemen
- Emotionele volwassenheid en onderscheidingsvermogen
Iedereen die werkt als coach of therapeut doet dit om de ander te willen helpen. Dat roept de vraag op wat je dan moet leren om iemand goed te kunnen helpen, zonder daarbij in je eigen valkuilen te stappen.
Hoewel methodieken heel behulpzaam zijn en hun waarde hebben in het arsenaal van een coach, blijkt uit onze ervaring dat de ‘Innerlijke houding’ van een begeleider het echte verschil maakt. De innerlijke houding die je gedurende de opleiding ontwikkelt, biedt je client een bedding waarin hij/zij zich veilig voelt en aan kan toevertrouwen. Vanuit dit vertrouwen ontstaat de ruimte en de verbinding om met je client de diepte in te gaan en zelfs om trauma te helen.
Als coach of therapeut ben jij het instrument waar je mee werkt. Net als elk instrument vraagt het een nauwkeurig (af) stemmen en uitgebreide beoefening om het effectief in te kunnen zetten. In de opleiding besteden we veel aandacht aan het ‘zien’ en ‘onderscheiden’ van je eigen verwarring en bescherming die is opgebouwd gedurende je leven. Geleidelijk ontwikkel je jezelf als een steeds zuiverder instrument, waarbij je meer en meer toegang krijgt tot je innerlijke wijsheid en intuïtie.
In dit derde jaar wordt dit zelfonderzoek vervolgt en verfijnt. Het onderzoek richt zich nu op wat er in jou gebeurt tijdens het begeleiden van een ander. Heb je zicht op je eigen delen, en dan vooral de delen die de ander willen veranderen of veroordelen? Kan jij ontspannen blijven terwijl de ander in een diepe emotie raakt? Wat is jouw relatie met deze emotie(s)? Hoe vind je de weg terug naar je ruimere zelf?
Natuurlijk is de Innerlijke houding niet het enige wat je nodig hebt om een goede coach te zijn. Wij vinden het belangrijk dat je ook praktische tools en handvaten hebt. Je leert daarom verschillende methoden en werkwijzen tijdens de InnerMovement Coach opleiding. En ook hoe en wanneer je die kan inzetten.
2. Internal Family Systems (IFS)
“Laat alle delen thuis zijn in jou”
Wat je leert
- Kennis en begrip van de IFS theorie
- Werken met delen volgens de IFS methode
- Zicht op je eigen delen
IFS is een prachtige, soms bijna magische methodiek in het begeleiden van mensen. Net als in de yoga, gaat IFS uit van een Zelf, onze essentie, dat toegang heeft tot een diepe wijsheid. Naast dit Zelf zijn er verschillende aspecten van jezelf die je ‘delen’ kan noemen. Deze delen hebben ieder hun eigen kwaliteiten waarmee ze je helpen je leven vorm te geven en te leven.
Delen proberen zich zo goed mogelijk aan te passen op gebeurtenissen in je leven. Wanneer een situatie te ingewikkeld is, kunnen ze gedrag vertonen dat ondermijnend lijkt. Ze kunnen ook met elkaar in strijd raken over wat de beste manier is om je te helpen; dat zijn de discussies die je soms in je gedachten kan waarnemen. Soms leidt dit tot een innerlijke strijd en spanning, die heel pijnlijk en ingewikkeld kan voelen. Vaak proberen we die strijdende delen te onderdrukken, te bestrijden of te doen alsof ze er niet zijn. Zonder dat ze echt weg zijn, raken deze delen hierdoor steeds meer afgescheiden van je Zelf. Wanneer je deze delen benadert met een nieuwsgierige en liefdevolle houding kan er weer relatie en verbinding ontstaan, zowel met de delen onderling als met je Zelf. En deze relatie is vaak alles wat er nodig is om onze delen te helen en hun natuurlijk plek in je systeem te laten innemen.
Als er een goede verbinding en relatie is tussen de verschillende delen en je Zelf, dan ervaar je harmonie en rust in jezelf. Wanneer je onrust en onbalans voelt, is dat vaak het gevolg van delen die de verbinding zijn kwijt geraakt met het geheel dat jij bent.
Ook in je begeleiding spelen delen een rol. We noemen ze vanuit IFS ook wel je ‘therapeut delen’. Als therapeut dien je bewust te zijn van deze delen, zodat ze het stuur in je begeleiding niet zomaar kunnen overnemen. Des te beter je jouw delen kent en hebt geïntegreerd, des te beter ben je als begeleider in staat om vanuit een open en aanwezige bedding je client te helpen.
3. Systemisch werken & Transactionele Analyse
“Zie en ontwar de verstrikkingen in je leven”
Wat je leert
- Kennis en begrip van het werken met opstellingen
- Systemisch te werken in een IFS sessie
- Ouder-kind dynamieken te doorzien
Naast IFS, zijn Systemisch werken en Transactionele Analyse (TA) belangrijke methodieken waarmee je leert te werken tijdens de opleiding. Ze sluiten naadloos op elkaar aan en kunnen elkaar versterken, indien ze op de juiste wijze worden ingezet.
Net als IFS gaat systemisch werken uit van een bewustzijnsstaat waarbij de begeleider terugzakt in een grotere ruimte, waar hij/ zij zich dienstbaar en ontvankelijk opstelt ten opzichte van het systeem van de client. Bij IFS noemen we dit het ‘Zelf’, bij systemisch werken heet dit het ‘veld’. Door je als begeleider te openen voor het veld, ben je in staat om je client op een diepere laag te begeleiden.
Systemisch werken gaat ervan uit dat we als mens een schakel zijn in een groter systeem. Bijvoorbeeld je familiesysteem. Bepaalde gebeurtenissen in het leven kunnen dat systeem uit balans brengen, waardoor er verstrikkingen kunnen ontstaan tussen jou en anderen in het systeem. De verstrikkingen houden bepaalde pijnlijke patronen en dynamieken in stand. De TA beschrijft de verstrikkingen als een soort script waarmee we onze leven vormgeven en biedt waardevolle inzichten over kind-ouder dynamieken die zich bij veel mensen blijven herhalen in hun volwassen leven. Door de verschillende elementen van het systeem op te stellen in het veld, komt er bewustzijn bij de verstrikkingen en kan er een heroriëntatie ontstaan in het systeem van de client.
Systemisch werken is ook een mooie aanvulling op het IFS werk, doordat je de delen die je onderscheid tijdens een IFS sessie kan opstellen in de ruimte. Dit helpt de client om structuur en overzicht aan te brengen in zijn interne wereld en maakt het makkelijker om in je begeleiding te focussen op 1 specifiek deel.
4. Coachingsvaardigheden
“Ga met een goed gevulde koffer het gesprek in”
Wat je leert
- Verschillende stijlen en interventies
- Over de dynamieken tussen coach en cliënt
- Coaching proces van A tot Z
Naast de methodieken waar je mee leert werken als coach, besteden we in de opleiding ook aandacht aan de algemene coachingstechnieken. Hoe maak je ‘raport’ met je client? Hoe ziet het proces van een coachingsgesprek er eigenlijk uit? Wanneer stel je welke vragen? En waar moet je je als coach allemaal bewust van zijn om je client op een effectieve en zorgvuldige manier te begeleiden.
Je leert over de verschillende dynamieken die kunnen spelen tussen jou en je client, denk daarbij bijvoorbeeld aan machtsdynamieken, het helperssyndroom en overdracht versus tegenoverdracht. Op verschillende manieren onderzoek je tijdens de opleiding welke delen van jou een rol spelen in je begeleiding. Door ze beter te leren kennen, wordt duidelijk op welke manieren ze jou en je begeleiding nog beïnvloeden. En dus ook wat jij en jouw delen nodig hebben om een open en ontvankelijke ruimte te zijn voor je client. Door je bewust te worden van je eigen delen, ga je ze ook steeds makkelijker herkennen bij je client.
Je leert technieken om de client op verschillende manieren te benaderen en te bevragen en deze af te stemmen op waar de client is in zijn/haar proces. Elk mens is weer anders en dat vraagt van jou als coach een bepaalde creativiteit en diversiteit.
En we gaan in op ingewikkelde situaties die kunnen ontstaan tijdens je coaching. Wat als de client of delen van de client jou (nog) niet vertrouwen? Wat als je een complete black-out krijgt en niet ziet hoe je verder moet? Wat als de emoties van de client escaleren en zich misschien wel op jou richten? En hoe ga je als begeleider om met fysieke reacties van emotionele stress, zoals hyperventileren?
5. Werkenvormen van de opleiding
“Oefenen, experimenteren, reflecteren en groeien
Wat je leert
- Leren vanuit de rol van therapeut, client en observant
- Leren door intervisie en supervisie
- Leren met interactieve en persoonlijke opdrachten
Net als tijdens de tweejarige basisopleiding, wisselen we in dit specialisatiejaar interactieve oefeningen af met theorie- en reflectiesessies. In het derde jaar zal de focus alleen veel sterker liggen op het oefenen met de methodieken die we aanreiken. Dat doen we vooral door in drietallen te oefenen en te leren met het geven van coachingsessies. De ene keer ben jij de therapeut, de andere keer de client en dan weer de observant. Vanuit elke rol leer je elke keer weer wat anders over jezelf, het proces van begeleiden en het toepassen van de methodieken.
Naast het oefenen in de groep tijdens de opleidingsdagen, vragen we om een één of meerdere ‘oefen cliënten’ te kiezen om in je eigen tijd ‘vlieguren’ te maken als begeleider. Je zal ook onderdeel zijn van een intervisiegroep waar je samen met andere deelnemers de materie kan herhalen of verdiepen. Tot slot ontvang je supervisie van één van de docenten, waarbij je dieper kan ingaan op de uitdagingen die je ervaart tijdens het begeleiden van mensen.
Ook dit jaar zal bestaan uit een goede balans en afwisseling tussen theorie, oefenen, interactieve oefeningen en groepsgesprekken. We gebruiken dans, lichaamswerk, meditatie en yoga om je energie tijdens de opleidingsdagen hoog te houden en de innerlijke houding verder te verfijnen. De docenten zijn betrokken en hebben aandacht voor jou persoonlijke proces en dat is een rode draad door de hele opleiding.
Een instrument dient gestemd te worden, voordat je het kan bespelen
De Docenten

Chris
Ik begeleid inmiddels 15 jaar mensen in allerlei hoedanigheden en nog steeds vind ik het prachtig en vervullend werk om te doen. Ik ga helemaal ‘aan’ van authentieke verbindingen, waar mensen elkaar open en eerlijk kunnen ontmoeten,… zonder façades. En soms ontstaat er in deze ontmoeting een stukje heling in het systeem van je client. Dat zijn voor mij kippenvel momenten.
Alhoewel ik ervan houd om de diepte in te gaan en tot de kern te komen, vind ik het ook belangrijk om deze inzichten te vertalen naar het dagelijkse leven. Ik noem dit parelduiken.
Inmiddels ben ik zover om door te geven wat ik heb geleerd en dat heeft geresulteerd in een krachtige en unieke opleiding tot InnerMovement coach.

Jitske
Hoe meer ontspannen en open ik ben en hoe minder ik mijn best doe, hoe beter ik iemand kan begeleiden. Dit inzicht heeft een grote transformatie gegeven in mijn individuele begeleiding. De innerlijke wijsheid in mij en die van de client kan hierdoor mee gaan doen. Dat leidt tot verrassende sessies en vooral tot goede hulp.
Natuurlijk kan dit proces niet ontstaan zonder een goed gevulde koffer met technieken, kennis en ervaring. In IFS heb ik een waardevolle werkwijze gevonden, het is een perfecte aanvulling op mijn achtergrond in yoga.
In mij vindt je een betrokken therapeut, die je met helderheid, nieuwsgierigheid en een liefdevolle houding begeleidt; ook op jouw pad als coach.
